System Sygnalizacji Ostrzegawczej
Wypływając w rejs po Wielkich Jeziorach Mazurskich musicie zadbać o to, aby wycieczka była udana, czyli przede wszystkim bezpieczna. Warto w tym celu zapoznać się z obowiązującym systemami oznakowania i ostrzegania, w szczególności z działaniem Systemu Sygnalizacji Ostrzegawczej.
System Sygnalizacji Ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi uruchomiono w lipcu 2011 roku. Prace nad nim zaczęły się trzy lata wcześniej, a prowadził je Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. Celem było stworzenie pierwszego w kraju systemu ostrzegawczego dla żeglarzy.
System składa się z 17 zintegrowanych masztów, które rozstawione są na całym szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Za jego pomocą żeglarze otrzymują informację o zbliżających się niebezpiecznych zjawiskach pogodowych. Maszty wysyłają żółte, pulsujące wiązki światła, które oznaczają:
- 40 błysków na minutę – to komunikat „UWAGA” spodziewane burze i wiatr,
- 90 błysków na minutę – oznacza bezpośrednie niebezpieczeństwo – „NIEBEZPIECZEŃSTWO” występowanie burzy oraz silnego wiatru.
Takie oznaczenie zjawisk niebezpiecznych wynika z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 roku, w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z dnia 15 grudnia 2003 r.).
Poniżej współrzędne geograficznie lokalizacji masztów:
- Jezioro Mamry, Skłodowo 21 43 26.55″E, 54 09 23.39N
- Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo 21 43 10.08E, 54″11 51.84 54N
- Jezioro Święcajty, Ogonki 21 48 24.05″E, 54 10 58.94N
- Jezioro Ryńskie, miasto Ryn 21 31 51.83E 53 55 49.75N
- Jezioro Roś, Łupki 21 51 34.70″E 53 39 08.10N
- Jezioro Mikołajskie, Mikołajki 21 37 13.90″E 53 45 53.60N
- Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa) 21 47 54.18″E 54 00 20.61N
- Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Almatur21 43 55.36″E, 54 02 10.61N
- Jezioro Mamry, Wysoki Róg 21 40 34.14″E, 54 06 07.55N
- Jezioro Jagodne 21 43 35.43″E 53 56 01.33N
- Jezioro Boczne, Bogaczewo 21 45 00.05″E 53 57 48.69N
- Jezioro Łuknajno 21 40 41.04″E 53 47 09.92N
- Jezioro Śniardwy, Nowe Guty 21 49 11.56″E 53 45 49.40N
- Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg 21 41 45.05″E 53 43 06.51N
- Jezioro Bełdany, Kamień 21 33 42.63″E 53 43 21.04N
- Jezioro Seksty, Kanał Jegliński 21 46 52.56″E 53 41 17.70N
- Jezioro Tałty, Kanał Tałcki 21 32 33.66″E 53 51 50.70N
Sygnały świetlne emitowane przez maszty widoczne są w promieniu 8-9 kilometrów, bez względu na warunki pogodowe – zarówno w dni pochmurne, jak i bardzo słoneczne. Maszty wykonane są z solidnych materiałów, które nie ulegną zniszczeniu na skutek wiatru, czy burzy. Są również zabezpieczone przed kradzieżą poszczególnych elementów. Jest to niezbędne, aby zapewnić ich bezawaryjne działanie, a tym samym – bezpieczeństwo żeglarzy.
System uruchamia się automatycznie po wydaniu komunikatu o zmieniających się warunkach atmosferycznych i możliwości wystąpienia zjawisk niebezpiecznych. Komunikat jest wysyłany drogą mailową przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Oprogramowanie komputerowe, po uprzedniej interpretacji wiadomości, odpowiada Instytutowi, że komunikat został przyjęty. Następnie do poszczególnych wież zostaje wysłana wiadomość sms, co powoduje uruchomienie świateł odpowiednich do określonego w wiadomości typu zjawiska, stopnia zagrożenia oraz ważności ostrzeżenia. Wszystkie te etapy zajmują niecałą minutę. Reakcja na informację o niebezpieczeństwie jest więc błyskawiczna. Kiedy zagrożenie minie, światła wyłączają się automatycznie, albo robi to operator.
Cały system działa w oparciu o rozwiązania ekologiczne – lampy na masztach zasilane są energią wiatrową oraz słoneczną i ładują się automatycznie.