Reset Password

click to enable zoom
Wczytywanie mapy
We didn't find any results
otwórz mapę
Wyszukaj i zarezerwuj
Wyniki wyszukiwania
Your search results

System Sygnalizacji Ostrzegawczej

Opublikowany Sierpień 6, 2018 przez Mazury Łódki

Wypływając w rejs po Wielkich Jeziorach Mazurskich musicie zadbać o to, aby wycieczka była udana, czyli przede wszystkim bezpieczna. Warto w tym celu zapoznać się z obowiązującym systemami oznakowania i ostrzegania, w szczególności z działaniem Systemu Sygnalizacji Ostrzegawczej.

System Sygnalizacji – Film

System Sygnalizacji Ostrzegawczej przed niebezpiecznymi zjawiskami pogodowymi uruchomiono w lipcu 2011 roku. Prace nad nim zaczęły się trzy lata wcześniej, a prowadził je Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie. Celem było stworzenie pierwszego w kraju systemu ostrzegawczego dla żeglarzy.

 

System składa się z 17 zintegrowanych masztów, które rozstawione są na całym szlaku Wielkich Jezior Mazurskich. Za jego pomocą żeglarze otrzymują informację o zbliżających się niebezpiecznych zjawiskach pogodowych. Maszty wysyłają żółte, pulsujące wiązki światła, które oznaczają:

  • 40 błysków na minutę to komunikat „UWAGA” spodziewane burze i wiatr,
  • 90 błysków na minutę – oznacza bezpośrednie niebezpieczeństwo – „NIEBEZPIECZEŃSTWO” występowanie burzy oraz silnego wiatru.

 

Takie oznaczenie zjawisk niebezpiecznych wynika z      Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 28 kwietnia 2003 roku, w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. z dnia 15 grudnia 2003 r.).

 

Poniżej współrzędne geograficznie lokalizacji masztów:

  1. Jezioro Mamry, Skłodowo 21 43 26.55″E,  54 09 23.39N
  2. Jezioro Mamry, rzeka Węgorapa, Węgorzewo 21 43 10.08E,   54″11 51.84 54N
  3. Jezioro Święcajty, Ogonki 21 48 24.05″E,  54 10 58.94N
  4. Jezioro Ryńskie, miasto Ryn   21 31 51.83E  53 55 49.75N
  5. Jezioro Roś, Łupki 21 51 34.70″E  53 39 08.10N
  6. Jezioro Mikołajskie, Mikołajki   21 37 13.90″E  53 45 53.60N
  7. Jezioro Niegocin, Kępa Grajewska (wyspa) 21 47 54.18″E  54 00 20.61N
  8. Jezioro Kisajno, przy wejściu do portu Almatur21 43 55.36″E,  54 02 10.61N
  9. Jezioro Mamry, Wysoki Róg 21 40 34.14″E,  54 06 07.55N
  10. Jezioro Jagodne   21 43 35.43″E  53 56 01.33N
  11. Jezioro Boczne, Bogaczewo   21 45 00.05″E  53 57 48.69N
  12. Jezioro Łuknajno  21 40 41.04″E  53 47 09.92N
  13. Jezioro Śniardwy, Nowe Guty 21 49 11.56″E  53 45 49.40N
  14. Jezioro Śniardwy, Niedźwiedzi Róg 21 41 45.05″E  53 43 06.51N
  15. Jezioro Bełdany, Kamień 21 33 42.63″E  53 43 21.04N
  16. Jezioro Seksty, Kanał Jegliński 21 46 52.56″E  53 41 17.70N
  17. Jezioro Tałty, Kanał Tałcki 21 32 33.66″E  53 51 50.70N

Sygnały świetlne emitowane przez maszty widoczne są w promieniu 8-9 kilometrów, bez względu na warunki pogodowe – zarówno w dni pochmurne, jak i bardzo słoneczne. Maszty wykonane są z solidnych materiałów, które nie ulegną zniszczeniu na skutek wiatru, czy burzy. Są również zabezpieczone przed kradzieżą poszczególnych elementów. Jest to niezbędne, aby zapewnić ich bezawaryjne działanie, a tym samym – bezpieczeństwo żeglarzy.

System uruchamia się automatycznie po wydaniu komunikatu o zmieniających się warunkach atmosferycznych i możliwości wystąpienia zjawisk niebezpiecznych. Komunikat jest wysyłany drogą mailową przez Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Oprogramowanie komputerowe, po uprzedniej interpretacji wiadomości, odpowiada Instytutowi, że komunikat został przyjęty. Następnie do poszczególnych wież zostaje wysłana wiadomość sms, co powoduje uruchomienie świateł odpowiednich do określonego w wiadomości typu zjawiska, stopnia zagrożenia oraz ważności ostrzeżenia. Wszystkie te etapy zajmują niecałą minutę. Reakcja na informację o niebezpieczeństwie jest więc błyskawiczna. Kiedy zagrożenie minie, światła wyłączają się automatycznie, albo robi to operator.

Cały system działa w oparciu o rozwiązania ekologiczne – lampy na masztach zasilane są energią wiatrową oraz słoneczną i ładują się automatycznie.

System Sygnalizacji – Film

 

Kategoria: Blog